Tuesday, August 6, 2013

Sayur Goreng Pedas Dengan Udang

Alhamdulillah... syukur di beri nikmat untuk menyambut hari raya dalam masa 2 hari lagi... Dalam sibuk tengah siapkan juadah untuk dibawa bekal bersama semasa balik kampung... Almaklumlah kampung saya jauh nun di sana.. Tinggal di Johor. Kampung asal di Perlis... Utara Selatan.. Namun dengan kemudahan yang ada Alhamdulillah dapat pulang berhariraya... tak sabar nk menantinya waktu pulang ke kampung....

Harini saya mahu berkongsi resepi masakan Sayur Gorang Pedas Dengan Udang..... Resepi ni saya dapat masa beli kicap ABC... hahaha sorylaa saya selalu masak guna kicap.. sbb ada kicap kira best jugak masak.. InsyaAllah kalo ada rezeki.. saya nk kongsi resepi Sayur Rebung Manis... haaa resepi orang utara... memang itu makanan kegemaran saya di Kampung... biasala anak kampung.... ;)

okey jom tengok bahan utk Resepi Sayur Goreng Pedas Dengan Udang

Bahan2
- 3 biji cili merah dihiris nipis nipis
- 5g ABC Terasi Udang ( Ia mcm Belacan)
- 3 ulas bawang merah dihiris
-2 ulas bawang putih, dihiris
- 1/2 cawan minyak (saya letak agak2 je)
- 70g kacang panjang, dipotong memanjang
- 30g petai, dibelah (saya xpakai sbb petai xada , tapi kalo ada boleh letak, saya ganti dgn lobak merah)
- 70g terung unggu, dipotong memanjang
- 120g udang sederhana (buang kulit dan tali perotnya)
- 3 sudu besar ABC saus manis
- Garam secukup rasa

Cara Menyediakannya :
1. Tumbuk cili dan ABS Terasi Udang sama sekali. Masukkan bawang merah, bawang putih dan tumbuk hingga lumat. Ketepikan.

2. Panaskan minyak dalam kuali dgn api sederhana. Goreng kacang panjang selama 2-3minit dan angkat dengan sudip berlubang. Tinggalkan minyak lebihan seberapa banyak yg boleh. Kemudian , goreng terung dan angkat. Akhir sekali, goreng petai .

3. Tutup api dan sejukkan minyak sebekum ketepikannya. Hanya biarkan kira2 3 sudu besar minyak dalam kuali.

4. Panaskan semula kuali dan tumiskan pes tumbuk dengan api sederhana sehingga masak, naik bau dan minyak. Masukkan udang dan goreng selama 3-4 minit sebelum menambah sayur sayuran yg telah di goreng tadi.

5. Tambahkan ABS sause Manis dan garam secukup rasa.. Siap di hidang....



Selain itu .. saya juga masak ikan bakar dan nuget... untuk di bawa bekal berbuka.. wahh xsabar rasanya....
Nama je ikan bakar.. saya masak atas kuali je.. hehe tapi saya lapik dengan daun pisang .. sbb daun pisang mengharumkan masakkan ikan... best...


Nuget ni nak makan kalo xsempat nk berhenti di perhentian... amboi sedapnya.. bulan posa semua sedap ;)













No comments:

Post a Comment