Sunday, August 4, 2013

Resepi Kerabu Nuget Bermihun

Alhamdulillah di bulan yang mulia rezeki datang mencurah curah... harini kawan baik suami ajak berbuka di rumah mereka.. Sebagai tetamu tak sedap pulak pergi dengan tangan kosong... Oleh itu saya menyelak nyelak buku resepi ... akhirnya nampak resepi Kerabu Nuget Bermihun... wah jarang sekali kita makan kerabu nuget... jadi saya mencuba petang tadi masak kerabu nuget... okey jom saya kongsi bahan2 yang saya gunakan utk resepi tersebut

Bahan2
BAHAN A
-20 keping nuget (digoreng)
-1 1/2 Cawan mihun (dicelur)
-3 tangkai daun saderi (dihiris)
-3biji cili merah ( dibuang biji dan dihiris memanjang )
- Sedikit lobak merah ( diparut)
- Sedikit bijan (disagai)

BAHAN B (SOS)
- 1/2 Sudu makan serbuk pati ayam
- 2 ulas bawang putih , 3 biji cili api, 2 biji cili merah ( semua ini ditumbuk)
- 4 sudu makan Sos tomata 
- 4 sudu makan Sos cili ( saya saja tambah sbb suka sos cili)
- 1/2 sudu makan gula
-1/3 cawan air
- garam secukup rasa (sekiranya perlu)

Cara Membuat
1. Satukan semua bahan B dan masak sehingga mendidih.
2. Hiris nuget dan kerat mihun sedikit supaya tidak terlalu panjang.
3. Gaulkan semua bahan A dengan sos sehingga sebati.
4. Sedia dihidangkan bersama taburan bijan.....



No comments:

Post a Comment